Hallon/chokladgrottor

Jag & min kollega Sara har fixat ihop "bak-fredag" på jobbet där man får skriva upp sig ett datum (en fredag) som passar och sedan baka till alla kollegor! Idag var det alltså min tur och jag bakade igår. Jag ville göra något så sockerfritt som möjligt (har 2 sockerfria veckor, klarat 1 av dem) och hittade detta fantastiska recept. Har aldrig gjort det innan och var liiite skeptisk till dadlarna men herre vad gott det blev!
 
Du behöver:
 
1 dl nötter (jag tog cashew)
5 dadlar
4-5 msk kakao
1 tsk kokosolja
50 - 100 gram 90% mörk choklad
1 tsk vaniljpulver
2 msk kokosmjöl
1 dl vatten (eller mindre)
Kokos
Hallon
 
Gör såhär:
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa nötterna till ett fint mjöl i en mixer.
Mixa sedan dadlarna till en smet (OBS, väldigt svårt då de är ganska kladdiga, kan behövas lite vatten.)
Mixa mjölet & dadlarna till en smet.
Smält kokosoljan, blanda i en skål med kakaon, den smälta chokladen, vanljpulvret samt kokosmjölet.
Blanda detta med nöt - & dadelsmeten tills det blir jämt - tillsätt vatten om smeten blir för kompakt att blanda.
Beroende på hur smeten blir å kan du antingen rulla små bollar i kokos och lägga på en plåt och trycka ner hallon i den eller (om smeten blir för kladdig som min blev) så kan du lägga smet i små formar, strö lite kokos över och sedan tryka ner hallon i dem. In i ugnen tills hallonen ser ut att ha smält lite. Klart!
 
Förvaras i kyl/frys.
 
HUR GOTT SOM HELST!!!!!
 

Kommentarer
Postat av: Nora

ÅHH de var sååååå goda!

2013-02-28 @ 15:46:29
URL: http://nornoir.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0